• גור שחר

בונים תקציב נכון לקמפיין מימון המונים

עודכן ב: 5 אוג 2019

אחד הדברים החשובים לפני יציאה לקמפיין מימון המונים הוא בניית תקציב נכון. אנחנו מגייסים כסף כדי להוציא פרויקט לפועל ולספק לתומכים את התשורות שמגיעות להם. אנחנו בטח לא רוצים להגיע למצב שהסכום שגייסנו לא מאפשר לנו להוציא את הפרויקט לפועל.

ולכן, יש לנו אחריות גדולה בתור יזמי פרויקטים להבין את הפרמטרים הדרושים לבניית תקציב נכון.


בפוסט הבא אפרוס בפניכם את כל מה שצריך לקחת בחשבון על מנת לבנות תקציב נכון לפרויקט.


אילו הוצאות חשוב לקחת בחשבון?

כדי לגייס כסף צריך להשקיע כסף. זה מעלה את אחוזי ההצלחה שלכם ומאפשר ליצור קמפיין מקצועי יותר. בחישובי הוצאות של הקמפיין צריך לכלול (במידה ואתם מחליטים לעשות זאת עם איש מקצוע): צילום ועריכה של סרטון, קידום ושיווק ממומן, ייעוץ וליווי, גרפיקות, הוצאות על תשורות, אחוזים שהפלטפורמה לוקחת ומע"מ (במידה ואתם עוסק מורשה המע"מ יורד מכם בסופו של דבר).


בואו נתעכב קצת על כמה מהנקודות הללו


הפקה סרטון - הסרטון הוא הפנים של הפרויקט שלכם, ולכן כדאי שהוא יראה טוב, או לכל הפחות שהקונספט שלו ימשוך אנשים להסתקרן ולהתעניין. אתם לא צריכים להוציא אלפי שקלים על הפקה הוליוודית, אבל אם אין לכם שום ניסיון או שאין לכם אף אחד קרוב שיכול לעזור לכם ליצור מבחינה טכנית את הסרטון אני ממליץ לקחת איש מקצוע.

הפקה של סרטון קמפיין מקצועי לא אמורה לעלות מעל ל-3500 ש"ח. וכמובן, תמיד אפשר לעשות חלק מההפקה לבד ולחסוך בהוצאה.


קידום ושיווק ממומן - קודם כל, אם אתם מחליטים לעשות זאת אני לא ממליץ ללחוץ על כפתור "קדם פוסט" שפייסבוק מציע לכם. כשאתם לוחצים על הכפתור הזה הוא מוביל אתכם למערכת קטנה ולא מעמיקה שחסרות בה הרבה אופציות חשובות.

כדי לעשות זאת כמו שצריך צריך לדעת לעבוד עם מערכת המודעות המרכזית של פייסבוק, וצריך להשקיע זמן ללמוד את התחום. אחרת - אתם פשוט מבזבזים כסף.

באחד הפרויקטים שעבדתי איתם השקעתי 200 ש"ח בקידום ממומן שהכניס לפרויקט 17 תמיכות! לחלוטין היה מעשה משתלם.

אז מה אני ממליץ - קודם כל כדאי לקחת את ההחלטה לעשות קידום ממומן לפני שעולים לאוויר, לתכנן את האסטרטגייה הנכונה. העובדה שאתם משלמים כסף לפייסבוק לא מבטיחה לכם תוצאות בכלל! גם כאן, צריך להכניס זאת לתוכנית העבודה ולקחת את זה בחשבון מההתחלה. ובשביל לבנות אסטרטגייה נכונה תוך הבנת מערכת השיווק אתם כנראה צריכים איש מקצוע. קחו אותו בחשבון בתקציב הפרויקט.

כמה דגשים נוספים:

* לא תמיד חייבים קידום ממומן בפרויקטים למימון המונים, אבל שווה לחשוב על כך ולהתייעץ עם איש מקצוע אמין שיעזור לכם להבין האם זה מתאים לכם.

* טיפ קטן לאסטרטגייה נכונה - אל תפרסמו סתם מודעה על הפרויקט, תמנפו משהו, זה יכול להיות איזו תשורה ממש ייחודית ומרגשת שהרבה אנשים ירצו, וזה יכול להיות קידום של השבוע האחרון בפרויקט על מנת להביא אנשים לתמיכה ברגע האחרון.

בכל מקרה - סתם ללחוץ קדם פוסט לא יעשה את העבודה.


גרפיקות - כמובן שזה לא חובה אבל זה משפר מאוד את נראות הפרויקט, תציצו בעמודי הפרויקטים של אני והתא וילדים שמעזים ותבינו לבד איך גרפיקות הופעות את הפרויקט למקצועי יותר.


הוצאות על תשורות - זהו נושא סופר חשוב וחובה לכל יזם פרויקט. כל תשורה בפרויקט שלכם תעלה סכום מסויים. לדוגמא, אם אתם מפיקים ספר, והתשורה המינימאלית היא 60 ש"ח בה מקבלים את הספר עד הבית.

עלות משלוח ספר בדואר היא כ-15 ש"ח (תלוי בגודל ובמשקל) והעלות הזאת יורדת כמובן מכם, ולכן חשוב מאוד לקחת זאת בחשבון.

איך עושים את זה נכון?

רושמים את כל התשורות שלכם כרשימה מסודרת, ליד כל תשורה רושמים מהי ההוצאה עליה. לדוגמא:

תשורת ספר - 15 ש"ח

תשורת ספר + תכשיט - 25 ש"ח

תשורת 5 ספרים - 30 ש"ח


לאחר שיצרנו רשימה כזאת אני מתחילים להעריך כמה תומכים יהיו לכל תשורה (על פי האטרקטיביות שלה, וכמות התמיכות שאנחנו צריכים כדי שהפרויקט יגיע אל היעד) לדוגמא:

תשורת ספר (שעלותה 60 ש"ח) - 15 ש"ח הוצאה * 90 תמיכות = 1350 ש"ח

תשורת ספר + תכשיט (שעלותה 150 ש"ח) - 25 ש"ח הוצאה * 20 תמיכות = 500 ש"ח

תשורת 5 ספרים (שעלותה 250 ש"ח) - 30 ש"ח הוצאה * 5 תמיכות = 150 ש"ח


עכשיו אנחנו יודעים כמה כסף נוציא בערך כל אספקת התשורות, כמובן אי אפשר אף פעם לדעת בוודאות, אבל הטבלה מאפשרת לנו לקבל מושג ולהתכונן.


אחוזי הפלטפורמה ומע"מ - חשוב לקחת בחשבון שהפלטפורמה גובה אחוז מסוים מהגיוס שלכם (ברוב הפלטפורמות מדובר ב9% + מע"מ). וכמובן שאתם נדרשים לדווח לרשויות על הסכום שקיבלתם כך שבמידה ואתם עוסק מורשה ומעלה אתם נדרשים לשלם על הסכום מע"מ ומאוחר יותר גם מס הכנסה.


אז איך בוחרים סכום לגיוס?

סכום הגיוס נקבע לאחר חישוב כל העלויות שפירטתי בפוסט. חשוב להיות עם יד על הדופק באיזון לגבי כמה צריך לעומת כמה אפשר. זה נחמד להבין שאתם צריכים לגייס 200 אלף שקלים, אבל לא תמיד יש לכם קהילה מספיק גדולה, או יש לכם מספיק ניסיון על מנת לעשות זאת. מה גם, שככל שיעד הגיוס גדול יותר ההשקעה שלכם מבחינה כספית בפרויקט תדרש להיות גדולה יותר.

אז מה עושים? אני ראיתי כמה אופציות:

* מתחילים מפרויקט קטן יותר ועם יעד נמוך יותר.

* מכניסים השקעה עצמית מסויימת שמורידה את סכום היעד לגיוס.

* שוקלים איך להוציא פרויקט זול יותר על מנת להוריד את יעד הגיוס.

לשיקולכם.


וכדי לעשות לכם את החיים קלים בניתי טבלת תקציב מוכנה. רק להוריד ולמלא. וזה כמובן ללא עלות. כל מה שאתם צריכים לעשות זה ללחוץ פה, להוריד את טבלת התקציב, ולצפות בסרטון שמדריך כיצד למלא אותה בצורה נכונה.


שיהיה בהצלחה

איך לגייס קמפיין מימון המונים מנצח!

אני רוצה להזמין אתכם לצפות בהדרכה חינמית שתיתן לכם את הכלים לגייס קמפיין מימון המונים מנצח, להוציא את היצירה שלכם לאור ולהגשים את החלום שלכם!

בואו נשמור על קשר

פעם בשבועיים אני שולח ניוזלטר עם מלא תוכן איכותי על מימון המונים, טיפים, מדריכים והכוונה ליזמי פרויקטים!

בנוסף - הנחות מיוחדות על כל ההרצאות, הסדנאות והכלים שאני משיק - והם כולם נועדו לעזור ליוצרים כמוכם עם הקמפיין שלכם.

ואל דאגה, אני לא שולח ספאם, ותמיד תוכלו להסיר את עצמכם בלחיצת כפתור

אני פה לכל שאלה

אני יודע כמה ההחלטה לצאת לגיוס קמפיין יכולה להיות מלאת סימני שאלה. אבל תזכרו שזוהי דרך מדהימה ומיוחדת שיכולה לתת ליצירה שלכם קפיצת מדרגה ענקית!

אני מזמין אתכם לכתוב לי בטופס פה למטה כל התלבטות שיש לכם, ולאחר שיחה נוכל להחליף חלק מסימני השאלה בסימני קריאה!

Switch On

054-5754366

info@switchon.co.il

  • Facebook - Black Circle
  • YouTube - Black Circle